Rankkaa ja tehokasta

Gymstick

Lihaskuntopainotteinen tunti, jossa apuvälineenä käytetään gymstickiä (seuralla on muutamia gymstickejä, joilla pääset kokeilemaan tuntia). Tunti kehittää kestävyyttä, lihaskuntoa ja liikehallintaa.

HIIT

HIIT tulee sanoista High Intensity Interval Training, ja tunti on nimensä mukaan kovatehoinen intervallitreeni. HIIT-tunnin alussa lämmitellään huolellisesti ja valmistetaan näin keho ja mieli tulevaan harjoitukseen. Varsinainen treeni kestää parikymmentä minuuttia, ja se koostuu liikepattereista, joilla nostetaan sykettä ja vahvistetaan lihaskestävyyttä. Patterit tehdään kovalla teholla, ja niiden välissä levätään. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja niistä on olemassa useampi variaatio, joten jokainen pystyy pysyttelemään mukana treenissä. Tunnin lopussa jäähdytellään rauhassa ja venytellään ne lihasryhmät, joita on eniten kuormitettu.

Kahvakuula

Monipuolinen harjoitusmuoto, jolla lisätään lihasvoimaa, lihaskestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa, tasapainoa sekä sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Ota oma kuula mukaan (naisille 6 kg, miehille 10 kg). Tule kokeilemaan lajia ja oppimaan perustekniikat.

Kiertoharjoittelu

Hikinen tunti, jossa tehdään sekä sykettä nostavia, että lihaskuntoa kohottavia liikkeitä käyttäen apuna erilaisia välineitä, jokainen omassa tahdissaan ja omalla tempollaan. Lopuksi venytellään lyhyesti.

Kuntonyrkkeily

Tunnin tarkoituksena on kohottaa erityisesti kestävyyttä, lihaskuntoa, tasapainoa sekä kehonhallintaa ja lajitaitoa. Tunnilla harjoitellaan tekniikkaa, nostetaan sykettä, tehdään koko kehoa kuormittavia lihaskuntoharjoitteita ja lopuksi palautellaan venyttelyn avulla. Välineitä ei tarvita mutta, jos omistat nyrkkeilyhanskat ja pistarit, voit ottaa ne tunnille mukaan!

Sporttijumppa

Reipastahtinen perusjumppa, jossa kohenee sekä kestävyys että lihaskunto. Noin puolen tunnin sykkeennosto-osio, tehokkaat lihaskuntoliikkeet ja loppuvenyttelyt.  Keskiviikon aamupäivätunnille saa ottaa lapset mukaan.

Steppitunti

Steppitunti koostuu alkuverryttelystä ja intervallityyppisistä sykettä nostavista laudalla tehtävistä yksinkertaisista askelsarjoista, jotka vuorottelevat lihaskuntoliikkeiden kanssa. Lopussa lyhyt venyttely.

Steppilaudalla tehtävät liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita. Tunnin tehoa pystyy itse säätelemään ohjaajan antaessa eri kuormitustasoisia liikkeitä sykettä nostavissa sarjoissa. Näin tunti soveltuu monen kuntoisille liikkujille. Intervallityyppinen harjoittelu on tutkitusti erityisen soveltuvaa jos haluat tehokasta rasvanpolttoa tai parantaa aerobista kuntoasi.

Lihaskuntoliikkeissä käytetään oman kehon painon lisäksi voimatankoja, käsipainoja ja steppilautaa lisäämään harjoitteiden tehoa. Tunnilla korostetaan kehon kokonaisvaltaisuutta ja keskitytään oikeaan suoritustekniikkaan.

Toiminnallinen lihaskuntotreeni

Tunnilla kehitetään turvallisesti ja tehokkaasti perus- tai kestovoimaa sekä opetellaan oikeat suoritustekniikat. Alkulämmittelyssä nostetaan nousujohteisesti sykettä, tehdään kokonaisvaltaisia liikkuvuusharjoitteita sekä harjoitellaan liiketekniikoita. Lihaskuntoliikkeet suoritetaan koko kehoa kuormittavin toiminnallisin liikkein, joiden avulla kehität lihasvoiman lisäksi kehonhallintaa ja liikkuvuutta. Tunnilla käytetään oman kehon kuormituksen isäksi käsipainoja ja kuminauhoja tehostamaan treeniä. Tunnin päättää rauhallinen kehonhuolto-osuus. Tunnin kesto 90 min.

Äijätreeni

Miesten oma treenitunti, jossa kohennetaan kestävyyskuntoa helpolla askelluksella, tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä mm. voimatankojen avulla ja lopuksi venytellään rauhassa. Miehet ovat luonnollisesti tervetulleita myös kaikille muille PNV:n aikuisten tunneille, mutta tämä on varattu vain miehille. Tunnin kesto 90min.