EtusivuLiikuLasten ja nuorten liikunta

Lasten liikunnan harrastepolut uudistuvat ensi syksynä!

Kehitämme Pakilan Voimistelijoissa jatkuvasti lasten harrastustoimintaa. Olemmekin uudistaneet lasten liikunnan harrastepolkuja tulevalle syksylle, jotta lapselle sopiva tunti löytyy helpommin ja eri vaihtoehdot ja tuntijatkumot hahmottuvat selkeämmin.

Lasten harrastustuntimme pohjautuvat Suomen Voimisteluliiton Voimistelukoulu-konseptiin, jonka tavoitteena on lisätä toiminnan laatua ja ohjaajien osaamista seuroissa. Voimistelukoulukonsepti luo puitteet tuntirakenteiden sujuvaan ja loogiseen etenemiseen, lasten osallistamiseen, liikunnallisen kehittymisen ja oppimisen tukemiseen sekä liikkumisen lisäämiseen. Tunneilla panostetaan monipuolisten liikuntataitojen oppimiseen ja ominaisuuksien kehittymiseen lapsille ominaisilla hauskoilla ja liikunnaniloa lisäävillä tavoilla, kuten leikin keinoin. Näin haluamme taata kaikille harrastajillemme hyvän pohjan kaikkeen liikuntaan elämän varrella harrastamisesta huippu-urheiluun asti.

Tavoitteenamme tulevalla kaudella on hankkia myös Olympiakomitean lasten liikunnan tähtiseurastatus. Statuksen saaminen edellyttää kehitystoimia seuran toiminnassa ja toiminnan kirjaamista. Olemme mukana Voimisteluliiton tähtiseuraksi -projektissa. Seurallamme on jo aikuisliikunnan tähtiseurastatus.

Harrastepolkujen esittely on yksi osa lasten liikunnan kehitystyötämme. Olemme jakaneet tarjonnan kolmeen linjaan:

3-4-vuotiaille on tarjolla kolmea erinimistä tuntia. Nämä tunnit pohjautuvat kaikki samaan monipuoliseen liikunnallisten perustaitojen opetteluun ja ikäkaudelle ominaisten ominaisuuksien harjoitteluun, jokainen kuitenkin omalla linjan mukaisella twistillä. Liikuntataitojen kehittyessä 5-6-vuotiailla tuntitarjonnassamme on jo enemmän erikoistumista, joka lisääntyy vielä 7-10-vuotiaiden tarjonnassa. Eri linjat tuovat selkeämmin esiin eri tuntien painopiste-erot ja helpottavat hahmottamaan mahdollisia tuntivaihtoehtoja ja harrastuksessa etenemismahdollisuuksia esim. siinä tapauksessa, että lapsi on kiinnostunut erityisesti vaikkapa tanssillisesta liikunnasta. Samalla harrastetunnit ovat kuitenkin aina myös sellaisia, että kausittain voi vaihtaa linjalta toiselle tai käydä useammalla viikkotunnilla eri linjoilta samanaikaisesti.

Harrastepolussa näkyy seuramme vahva osaaminen joukkuevoimisteluvalmennuksen puolella, jonka joukkueisiin on mahdollista siirtyä eri ikävaiheissa 5-vuotiaasta eteenpäin miltä tahansa linjalta, jos joukkuevoimistelu ja kilpailemiseen tähtäävä harjoittelu kiinnostavat. Seurassamme toimii tällä hetkellä yli 20 joukkuetta ja taito- sekä sitoutumistasoja on aina harrastajista Suomen ja maailman huipulle asti. Toinen vahvasti esillä oleva osa seurassamme on Pro Dance-tanssilinja, jonka kilparyhmiin voi hakeutua yhtä lailla joka linjalta 10-vuotiaasta lähtien. Pro Dance kilparyhmiä seurassamme on tällä hetkellä 2. Syksylle suunnitteilla on myös uusi Street -kilparyhmä. Ryhmät osallistuvat tanssikilpailuihin ja harjoittelevat 2-3 kertaa viikossa.

Siirtymää Joukkuevoimisteluvalmennuksen piiriin olemme pyrkineet helpottamaan muuttamalla stararyhmät joukkueiksi syksystä lähtien. Entisten staratreenien tilalle on toivottu joukkuetoimintaa myös kaksi kertaa viikossa harjoitteleville, jolloin joukkueen yhteenhitsautumien on helpompaa. Myös harjoittelun suunnittelu vastuuvalmentajan toimesta tehostuu ja joukkueharjoittelussa yksilöllistä kehitystä pystyy painottamaan paremmin, kun vastuuvalmentajalla on selkeämpi tuntemus joukkueen tytöistä ja kokonaiskuvasta. Joukkueet siirtyvät seuramme valmennustoiminnan alle ja pääsevät näin seuramme valmennusjärjestelmään mukaan. Se tarkoittaa mahdollisuutta osallistua mm. ikäkausitoimintaan ja idolitoimintaan. Joukkueet harjoittelevat perustekniikan ja ominaisuuksien lisäksi joukkuevoimisteluesityksen, jonka pääsevät esittämään Voimisteluliiton staratapahtumissa. Jatkossa joukkuevoimistelua voi harrastaa seuraavissa Starajoukkueissa:

• Dione Stara (2013-2014 syntyneet)
  • Xena Stara (2011-2012 syntyneet)
  • Vega Stara (2009-2010 syntyneet)

Joukkueen voimistelijat voivat edelleen ottaa lisäharjoituksia mm. tanssitunneista lasten liikunnan puolelta kolmannen viikkoharjoituksen hinnalla. Myös Pro Dance -kilparyhmissä harrastavien on mahdollista liittää harjoitteluun lasten liikunnan tunteja.

Lukujärjestys tullaan tulevanakin kautena rakentamaan niin, että se kannustaa useamman lajin harrastamiseen viikon eri päivinä.

Esimerkkeinä:

• 5-6v. lapsi joka käy Voikkis tunnilla maanantaisin voi valita toiseksi tunniksi vaikka Ninjagym tunnin keskiviikolta. Tai mikäli lapsi haluaa käydä Voikkiksen lisäksi satutanssitunnilla voi hän valita torstain Voikkiksen ja maanantain satutanssitunnin.
  • 7-8v. lapsi joka käy joukkuevoimistelutunnilla maanantaisin tai tiistaisin voi ottaa lisäharjoitukseksi torstailta rytmisen voimistelun- tai akrotunnin.
  • Yli 10 -vuotias voi harrastaa sekä tiistaina Dancemix -tunnilla, että keskiviikon Streetmix -tunnilla

Lue lasten tuntien hinnoittelusta täältä. Lapsia ei ole vakuutettu seuran puolesta. Hoika-rekisteristä on mahdollisuus ostaa jumppaturva-vakuutus 4€.

Lasten into, ilo ja motivaatio ohjaavat laadukasta toimintaa!