EtusivuLiikuLasten ja nuorten liikunta 3-13v.

Lasten liikunnan kolme harrastepolkua

Pakilan Voimistelijat tarjoaa lähialueellasi laadukasta lasten harrasteliikuntaa voimistelun, tanssin ja temppuilun muodossa 3-13-vuotiaille. Meillä lapsi oppii liikunnallisten perustaitojen opettelua kokeneiden ja osaavien ohjaajien kanssa.

Harrastustuntimme pohjautuvat Suomen Voimisteluliiton Voimistelukoulu-konseptiin. Kaikilla tunneilla tärkeää on monipuolisten liikunnan perustaitojen oppiminen kullekin ikäkaudelle ominaisin hauskoin ja liikunnan iloa lisäävin tavoin. Iän ja taitojen karttuessa tuntitarjontamme mahdollistaa erikoistumisen tai monipuolisen eri linjoja hyödyntävän harrastuskokonaisuuden.

Harrastepolut:

3-4-vuotiaille on tarjolla yksi tunti jokaisella polulla, Voikkis, Satutanssi ja Temppis. Nämä tunnit pohjautuvat kaikki samaan monipuoliseen liikunnallisten perustaitojen opetteluun ja ikäkaudelle ominaisten ominaisuuksien harjoitteluun, jokainen kuitenkin omalla linjan mukaisella twistillä. Liikuntataitojen kehittyessä 5-6-vuotiailla tuntitarjonnassamme on jo enemmän erikoistumista, joka lisääntyy vielä 7-10-vuotiaiden tarjonnassa. Eri linjat tuovat selkeämmin esiin eri tuntien painopiste-erot ja helpottavat hahmottamaan mahdollisia tuntivaihtoehtoja ja harrastuksessa etenemismahdollisuuksia esim. siinä tapauksessa, että lapsi on kiinnostunut erityisesti vaikkapa tanssillisesta liikunnasta. Samalla harrastetunnit ovat kuitenkin aina myös sellaisia, että kausittain voi vaihtaa linjalta toiselle tai käydä useammalla viikkotunnilla eri linjoilta samanaikaisesti.

Lukujärjestys on rakennettu niin, että voit harrastaa useampaa lajia viikon eri päivinä.

Esimerkiksi kaksi tuntia viikossa:

• 5-6v. lapsi: Voikkis tunti maanantaisin klo 18-19 ja Minirytmisen tunti keskiviikkoisin klo 17-18. Tai Voikkis tunti tiistaisin klo 18-19 ja Satutanssi tunti torstaisin klo 18-18.45.
  • 7-8v. lapsi: Rytmisen voimistelun alkeistunti maanantaisin klo 16.45-18 tai Joukkuevoimistelu tunti tiistaisin klo 16.30-18 ja Akro tunti torstaisin klo 17-18.15
  • 9-10v. lapsi: Dancemix tunti maanantaisin klo 17-17.45 ja Akro tunti torstaisin klo 18.15-19.30
  • Yli 10 -vuotias: Dancemix tunti tiistaisin klo 19-20 ja Streetmix tunti keskiviikkoisin klo 18-19

Lasten ryhmien hinnat löydät täältä. Lapsia ei ole vakuutettu seuran puolesta. Hoika-rekisteristä on mahdollisuus ostaa jumppaturva-vakuutus 4€.

Harrastepolussa näkyy seuramme vahva osaaminen joukkuevoimisteluvalmennuksen puolella, jonka joukkueisiin on mahdollista siirtyä eri ikävaiheissa 5-vuotiaasta eteenpäin miltä tahansa linjalta, jos joukkuevoimistelu ja kilpailemiseen tähtäävä harjoittelu kiinnostavat. Seurassamme toimii tällä hetkellä yli 20 joukkuetta ja taito- sekä sitoutumistasoja on aina harrastajista Suomen ja maailman huipulle asti. Toinen vahvasti esillä oleva osa seurassamme on Pro Dance-tanssilinja, jonka kilparyhmiin voi hakeutua yhtä lailla joka linjalta 9-vuotiaasta lähtien. Pro Dance kilparyhmiä seurassamme on tällä hetkellä 3. Ryhmät harjoittelevat 2-3 kertaa viikossa ja osallistuvat tanssikilpailuihin.

Siirtymää Joukkuevoimisteluvalmennuksen piiriin olemme pyrkineet helpottamaan muuttamalla stararyhmät joukkueiksi syksystä lähtien. Entisten staratreenien tilalle on toivottu joukkuetoimintaa myös kaksi kertaa viikossa harjoitteleville, jolloin joukkueen yhteenhitsautumien on helpompaa. Myös harjoittelun suunnittelu vastuuvalmentajan toimesta tehostuu ja joukkueharjoittelussa yksilöllistä kehitystä pystyy painottamaan paremmin, kun vastuuvalmentajalla on selkeämpi tuntemus joukkueen tytöistä ja kokonaiskuvasta. Joukkueet siirtyvät seuramme valmennustoiminnan alle ja pääsevät näin seuramme valmennusjärjestelmään mukaan. Se tarkoittaa mahdollisuutta osallistua mm. ikäkausitoimintaan ja idolitoimintaan. Joukkueet harjoittelevat perustekniikan ja ominaisuuksien lisäksi joukkuevoimisteluesityksen, jonka pääsevät esittämään Voimisteluliiton staratapahtumissa. Jatkossa joukkuevoimistelua voi harrastaa seuraavissa Starajoukkueissa kaksi kertaa viikossa:

• Stella (2015-2016 syntyneet)
  • Dione Stara (2013-2014 syntyneet)
  • Xena Stara (2011-2012 syntyneet)
  • Vega Stara (2009-2010 syntyneet)

Joukkueen voimistelijat voivat ottaa lisäharjoituksia mm. tanssitunneista lasten liikunnan puolelta. Myös Pro Dance -kilparyhmissä harrastavien on mahdollista liittää harjoitteluun lasten liikunnan tunteja.

Tavoitteenamme tulevalla kaudella on hankkia myös Olympiakomitean lasten liikunnan Tähtiseura-status. Statuksen saaminen edellyttää kehitystoimia seuran toiminnassa ja toiminnan kirjaamista. Olemme mukana Voimisteluliiton tähtiseuraksi -projektissa. Seurallamme on jo aikuisliikunnan Tähtiseura-status.

Lasten into, ilo ja motivaatio ohjaavat laadukasta toimintaa!