EtusivuJoukkuevoimisteluTUPA ja PikkuTUPA

Joukkuevoimistelijoilla turvalliset harjoitusolosuhteet

Pakilan Voimistelijoille valmistui maaliskuussa 2017 lähes 700 m2 harjoitustila Helsingin Malmille (Teerikukonkuja 3). Tilaan rakennettiin seuran mittavalla talkooponnistuksella Helsingin ensimmäinen joukkuevoimistelun voimistelukanveesi. TUPA-harjoitushallin nimi tulee sanoista ”TUrvalliset ja PAremmat harjoitusolosuhteet”.

Samalla kun rakensimme yhdet Suomen parhaista joukkuevoimistelun harjoitusolosuhteista, teimme hankkeen taustalla selvitystyön joukkueidemme käyttämien liikuntatilojen alustoista. Kartoitimme alustojen iskunvaimennusominaisuudet: selvisi, että osassa tiloista vaimennus ei ole riittävä lajille, jossa harjoitellaan paljain jaloin ja hypitään paljon. Selvitimme Helsingin kaupungin kanssa mahdollisuutta parantaa olosuhteita, ja kävi ilmi, että ainut tapa saada tilanteeseen nopeasti kehitystä on oman harjoitustilan perustaminen.

Hankkeemme edisti nuorten joukkuevoimistelijoiden terveyttä, mutta samalla rakensimme myös uudenlaista toimintamallia: seurojen oma panostus harjoitusolosuhteisiinsa on todennäköinen suuntaus, kun julkinen sektori ei tiukassa taloustilanteessa pysty vastaamaan kaikkien lajien olosuhdetarpeisiin.

– ”Kaupungin kanssa tehdyllä yhteistyöllä saimme aikaiseksi sen, että kaupunki lisää jatkossa uusien koulujen rakentamiseen vaiheen, jossa liikuntatilan lattian jousto-ominaisuudet harkitaan. Lisäksi olemme viestintämme ansiosta saaneet useita yhteydenottoja muilta voimistelu- ja liikuntaseuroilta”, iloitsee hallihankkeen priimusmoottorina toiminut Johanna Lentonen.

Vuoden 2022 syksyllä TUPA sai seuraukseen myös pikkusisaren, kun PikkuTUPA-halli avattiin lyhyen kävelymatkan päähän (Teerisuonkuja 4). Pikku-Tuvalla on tilaa yhden joukkuevoimistelun kilpailualueen verran ja se täydentää hienosti joukkuevoimistelijoiden harjoitteluolosuhteitamme.

Turvalliset harjoitteluolosuhteet ovat jokaisen voimistelijan oikeus. Pakilan Voimistelijoiden TUPA-hanke on hyvä esimerkki konkreettisesta keinosta tarjota turvallisemmat ja paremmat harjoitteluolosuhteet joukkuevoimistelijoilleen. Voimisteluliitto antaa hankkeelle täyden tukensa. Suomen Voimisteluliiton pääsihteeri Maria Laakso.