EtusivuAjankohtaistaUutisetBlogiVastuullisuus tavoitteellisen voimistelun valmennustoiminnassa?

Vastuullisuus tavoitteellisen voimistelun valmennustoiminnassa?

Blogi

Seurapaitapäivän keskellä mieleeni nousi ajatus, että PNV:n seurapaita on yksi parhaista paidoista lapsen tai nuoren päällä. Ei se tietenkään seurapaitana ole sen ihmeellisempi kuin muissakaan seuroissa. Tarkoitan sitä, että kun päällä on PNV:n seurapaita, on lapsi ja nuori mukana sellaisessa valmennustoiminnassa, jossa heidän oma etunsa on varmasti keskiössä.

Kuten kaikki muutkin seurat – etenkin tavoitteelliset kilpaseurat, teemme välillä hankalia ratkaisuja. Joskus tietyn lapsen etu ei toteudu täysin, kun useamman lapsen välillä on eturistiriita. Mutta näissä tilanteissa pyrimme vaivoja säästelemättä kohti ideaalia kokonaisratkaisua. Ja meille ideaaliratkaisu on nimenomaan voimistelijoiden – lasten ja nuorten – ideaaliratkaisu, ei seuraorganisaation, valmentajien tai jonkin ylhäältä ohjaavan systeemin kannalta. Uskomme toki siihen, että usein seuran ja lapsen etu kohtaavat, mutta kun tuntuu siltä, etteivät nämä kohtaa, meillä ensimmäinen ohjaava tekijä ei ole mikään muu kuin oman voimistelijayhteisömme hyvinvointi.

Meille ideaaliratkaisu on nimenomaan voimistelijoiden – lasten ja nuorten – ideaaliratkaisu, ei seuraorganisaation, valmentajien tai jonkin ylhäältä ohjaavan systeemin kannalta

Hyvinvoinnin me ymmärrämme monina hyvin erilaisina asioina: laadukkaana, tuloksellisena harjoitteluna, mahdollisuutena kehittyä ja menestyäkin, välittämisenä, ympärillä olevina aikuisina, joille lapsi on aina etusijalla, psyykkisesti turvallisena harrastusympäristönä, tietona ja taitona, joka näkyy tavassa, jolla yhä uudelleen arvioimme ja kehitämme valmennusympäristöämme niin, että voimistelijamme innostuvat voimistelusta ja jatkavat uraansa pitkään – myös korkealla voimistelullisella tasolla.

Seuramme valmennustoiminnassa on vuosien varrella ollut mukana lukuisia SM-mitalisteja, maailmancupin osakilpailuja kiertäneitä huippuvoimistelijoita, kilpasarjojen mestaruuksia kahmineita voimistelijoita, sekä vielä enemmän niitä, joiden ura ei ole yltänyt vastaaviin kilpailullisiin saavutuksiin. Väitän, että kaikilla heillä – niin kilpailuissa menestyneillä kuin heillä, jotka ovat voimistelleet matalammalla kilpailullisella tasolla – on päällimmäisenä mielessä se, miten voimistelu PNV:ssä on antanut heille ystäviä, lämpimän kasvuyhteisön, elämyksiä, tärkeitä työelämän taitojakin. He ovat tällä hetkellä koululaisia, opiskelijoita, vanhempia, isovanhempia, ammattilaisia, valmentajia, harrastajajumppareita, ystäviä, erilaisten elämänalojen innostujia ja innostajia – kuka mitäkin. Uskon, että voimisteluaikojaan lähes kaikki ajattelevat lämpimästi ja hyvällä, mielessä rakkaita muistoja ja ihania elämyksiä.

Sen vuoksi uskallan väittää, että olemme vastuullinen liikunta- ja urheiluseura.

Virve Arjanne
Päävalmentaja