EtusivuAjankohtaistaUutisetJäsenkirjePuheenjohtajan terveiset: PNV ja Ukrainan tilanne

Puheenjohtajan terveiset: PNV ja Ukrainan tilanne

Jäsenkirje Tiedote
Hyvät Pakilan Voimistelijoiden jäsenet,

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on koskettanut ja järkyttänyt koko maailmaa. Venäjän sotatoimet Ukrainassa ovat hyökkäys vallitsevaa demokratiakäsitystä, ihmisoikeuksia, lapsen oikeuksia sekä koko avointa yhteiskuntaa vastaan. Emme voi käsittää, että maailmalla tapahtuu tällaista vuonna 2022. Pakilan Voimistelijat tuomitsee Venäjän toimet Ukrainassa. Kriisi on koskettanut myös meitä ihmisinä, ja ajatuksemme ovat Ukrainan ja sen ihmisten luona.

Suomen laaja ja monikulttuurinen voimisteluyhteisö on avoimesti huolissaan Ukrainan kansan puolesta. Nyt heränneet tunteet aiheuttavat huolen lisäksi myös epätietoisuutta siitä, miten tilanteessa tulisi toimia. Voimmeko jatkaa omaa arkea ja harrastuksia samaan aikaan kun toisaalla kärsitään kohtuuttomista sotatoimista.

Tilanne varmasti huolettaa myös PNV:n lapsia ja nuoria. On hyvä kuitenkin muistaa että turvallinen arki ja tutut rutiinit auttavat lapsia tällaisenkin tilanteen ja sen nostaman epätietoisuuden keskellä. Sen vuoksi meillä harrastaminen jatkuu normaalisti. Ollaan läsnä lastemme ja nuortemme arjessa, mahdollisestaan heille mukavia liikunnan ja yhdessäolon kokemuksia, sekä opastetaan heitä hallitsemaan digitaalisen maailman some- ja uutisvirtaa.

Suomessa asuu, harrastaa, kilpailee ja valmentaa sekä ohjaa voimistelua ukrainalais-, valkovenäläis- ja venäläistaustaisia lapsia, nuoria ja aikuisia. Voimistelu kuuluu kaikille. Haluamme korostaa, että Pakilan Voimistelijoissa voimistelusalille, treeneihin, leireille ja kisoihin ovat aina tervetulleita kaikki syntyperästä ja taustasta riippumatta. Yhdenkään meillä harrastavan voimistelijan tai tanssijan, erityisesti lasten tai nuorten, ei tarvitse ottaa vastuuta tai syyllisyyttä Venäjän Ukrainaan kohdistamista sotatoimista.

Voimisteluliitto on koostanut infopaketin siitä miten tukea lapsia ja nuoria harrastusarjessa keskellä kriisiä. Tukea ja apua koteihin tilanteen käsittelyyn löytyy mm. oheisten linkkien takaa:

Kriisin uhreja voit tukea:

Voimistelu yhdistää!

Päivi Lehtovirta